Anmeldelse: Legenderne – de største i engelsk fodbold

Journalisterne Dennis Krog og Kim Damsgaard Pedersen tager med 20 fortællinger om udvalgte legender læserne med fra tiden, hvor fodboldstøvler altid var sorte, og hvor benskinner var for tøsedrenge og frem til nutidens lyserøde bentøj, popstjernestatus og hårtørrere i omklædningsrummene. Legenderne – de største i engelsk fodbold udkommer den 30. oktober på Byens Forlag

[column col=”1/2″]Londonklubber: ∗∗∗∗

Denne letlæselige bog på 140sider om 20 udvalgte legender fra Dixie Deans Everton tid i 1920’erne til de nylige legender i form af Thierry Henry og Steven Gerrard. Det er 20 fortællinger, som giver et humoristisk, faktuelt uden at være en faktabog og spændende fortællinger, som giver et hurtigt overblik over dem, som har været med til at præge engelsk fodbold gennem tiderne.

[/column]

[column col=”2/2″]

Lengenderne forside

[/column]

Interessen for engelsk fodbold har aldrig været større. Tv-stationerne betaler rekordhøje summer for at få lov til at vise kampene fra det fodboldgale land, hvor fans uge efter uge labber underholdningen i sig. Personerne i centrum, spillerne, har i de sidste mange år begejstret fans med magiske detaljer og invaliderende tacklinger i brysthøjde, og det er netop dem, som journalisterne Dennis Krog og Kim Damsgaard Pedersen hylder i den nye bog Legenderne – de største i engelsk fodbold, der udkommer 30. oktober

Vi har som sådan ikke haft nogen ambition om at lave en liste over de 20 bedste spillere i engelsk fodbolds historie. Dette er en bog med 20 fortællinger om personer, vi mener, står tilbage som et symbol på en udvikling i spillet eller som symbolet på et af de mange fremragende hold, der har præget historien i England. Dette er vores helt subjektive hyldest til en samling fremragende fodboldspillere og personligheder i engelsk fodbolds fantastiske historie,“ siger Kim Damsgaard Pedersen.

En af de mere spektakulære spillerfortællinger er om den nuværende skuespiller og tidligere Wimbledon kaptajn, Vinnie Jones.  Her er et kort uddrag fra bogen fra fortællingen om ham og FA-cup-finalen i 1988 –

[quote align=”center” color=”#999999″]

Kort inde i kampen sprinter han ti meter og kaster sig ned i

et overfald, der mindst ville give rødt kort i moderne

fodbold. Det er en beskidt hilsen til Mc-

Mahon og Liverpool. Wimbledon er stemplet ind

i kampen – bogstaveligt talt. De vil vinde.

[/quote]

Kom tættere på verdensmestre, overlevende fra München-katastrofen og angribere med Messi/Ronaldo-målsnit i 1920’ernes England. Find ud af, hvilken engelsk verdensmester der har et specielt tilhørsforhold til en dansk klub, og læs tragiske personhistorier om druk og stoffer. I alt får du 20 kapitler i bogen, som udkommer på Byens Forlag. Hvert kapitel er dedikeret til én spiller. Én legende

Om Dennis Krog: Født i 1976. Uddannet journalist. Tidligere Premier Leaguekorrespondent for 6’eren i England. Var omtrent den eneste neutrale tilskuer, da han startede sæsonen 2013/2014 på tribunen til træningskampen mellem Walsall og Aston Villa. Opvokset i Ishøj nær København og er ofte på plads til FREM’s kampe i Valby Idrætspark. Kan desuden alle stroferne i You’ll Never Walk Alone og hører den gerne på Anfield, eller når Liverpool vises i tv.

Om Kim Damsgaard Pedersen: Født i 1986. Uddannet journalist. Har arbejdet som freelancejournalist for blandt andet Tipsbladet. Første engelske kærlighed: Leeds-holdet, der kom i Champions League-semifinalen i 2001. Voksede op i Thy i Nordvestjylland og har fulgt den lokale klub Thisted FC omtrent lige så meget som Leeds United i England.

Legenderne – de største i engelsk fodbold udkommer 30. oktober.

Vejledende udsalgspris: 249 kr.

140 sider. ISBN: 9788792999337